קפיצה למרחק מהמקום וקפיצות בשתי הרגליים

המטרה: התלמיד יקפוץ למרחק מהמקום תוך הדגמת המרכיבים הבאים:

  1. שלב הכנה: הנפת ידיים לאחור , כיפוף ברכיים והעברת משקל קדימה.
  2. שלב הרחיפה: ניתוק שתי הרגליים מהקרקע בו זמנית תוך הנפת הידיים קדימה ולמעלה.
  3. שלב הנחיתה: נחיתה על כריות כף הרגל תוך כיפוף הברכיים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שלבי לימוד המיומנות:

  1. קפיצה למעלה מהמקום ונגיעה בחפץ (בלון, חוט, סרט) התלוי על חבל.
  2. קפיצה למעלה מהמקום ונגיעה, בשתי ידיים, בחפץ (בלון, חוט, סרט) התלוי על חבל. דגש על ידיים מתוחות מעלה וניתוק רגליים מהרצפה.
  3. קפיצה לתוך חישוק עם כדור ספוג בין הרגליים. דגש: ניתוק שתי הרגליים מהרצפה בלי שהכדור ייפול.
  4. קפיצה מחישוק לחישוק עם כדור בין הרגליים.
  5. קפיצות מעל גומי או חפצים אחרים המפוזרים באולם.

דרגות קושי

  1. קפיצות במקום
  2. קפיצות לפנים

3. קפיצות לפנים ולאחור

4. קפיצות הצידה

5. קפיצות לאחור

דגשים לילד עם ליקויי ראייה

  1. השתמש בקצה מזרון כעזר לתחושת המגע
  2. אפשר לילד לאמוד את המרחק אותו הוא צפוי לעבור על ידי הליכה על המזרון הלוך ושוב במרחק המעוף
  3. מסיבות בטיחות, בקש מהילד העיוור להצביע בידו על הכיוון אליו הוא צריך לקפוץ
  4. במידת הצורך ובילדים צעירים מאוד, החזק יד אחת תוך כדי הקפיצה

תרגילי עזר לילד עם ליקויי ראייה

  1. הילד מניף את הזרועות קדימה גבוה ככל האפשר ומחזירן לאחור רחוק ככל האפשר.
  2. הילד מבצע תנופות קדימה ואחורה באופן קצבי.
  3. הילד מבצע תנופות קצביות הנ"ל ומוסיף קפיצה קטנה עם ההנפה של הזרועות.
  4. הילד נוחת למזרון מגובה נמוך, תוך הגדלת הגובה בהדרגה. יש לאבטח את הנחיתה על ידי שומר הקורא קפוץ.
  5. הילד קופץ עם שתי הרגליים קדימה, אחורה, הצידה.
  6. הילד עומד בתוך חישוק אותו הוא חש בעזרת ידיו. מעמידת מוצא הוא קופץ אל מתחת לחישוק.

 

קפיצות בשתי רגליים: מערך שיעור לדוגמא

 

 

מטרות השיעור: התלמיד ילמד לקפוץ בשתי רגליים.

התלמיד ילמד לשתף פעולה עם בני כיתתו.

ציוד:

  1. 5 גומיות תפירה (ניתן בצבעים שונים) באורך 4 מטרים.
  2. 10 כסאות או מעמדים שונים.
  3. כדורי ספוג.
  4. גירים.

חלק מכין:

  1. משחק ים יבשה (ראה משחקים).
  2. הדגמת קפיצות בשתי רגליים ע"י המורה תוך הסבר מרכיבי המיומנות.

חלק עיקרי :

שלב א' לרקע המוסיקה התלמידים מתקדמים בחדר (ניתן לבחור צורות התקדמות שונות), כשפוסקת המוסיקה המורה אומר שם של צבע. על הילדים להסתדר לפני צבע הגומי, במקום המתאים ליכולתם הגופנית, ולקפוץ בשתי רגליים מעליו.

סידור האולם והציוד:

מתיחת 5 גומיות באלכסון בין שני מעמדים (כסאות, סולמות וכד'), בגובה שניתן לקפוץ מעליו ולעבור מתחתיו ( סידור הגומי באלכסון מאפשר לתלמידים לקפוץ ברמות גובה שונות

המותאמות לצרכים וליכולות שלו (ראה איור).



  1. ילדים בכיסאות גלגלים יכולים לעבור מתחת לגומי מבלי לגעת בו.

  1. את חמשת הגומיות מסדרים באולם במרווחים אחד מהשני.

  1. כל תחנה של גומי ניתן לסמן בצבע ע"י הנחת חישוק בצבעים שונים, קשירת סרט

שלב ב' לסמן בגיר קו ועל התלמידים לקפוץ מעל הגומי עד הקו.

שלב ג'- סידור הגומיות בשורה. על תלמידים לקפוץ ברצף מעל הגומיות.

חלק מסיים

מסמנים קו בגיר על גבי מזרון, וכל ילד מודד את המרחק בקפיצה מהמקום

קפיצה למרחק מהמקום וקפיצות בשתי רגליים:

התאמת המיומנות לפגיעות השונות:

מקום הפגיעה

שינוי מבנה המשימה

שנוי הציוד

שינוי ההוראות

הערות

עליונות

 

 

 

 

 

1. אין שינוי.

2. ידיים פעילות בהתאם ליכולת.

 

1. ללא ביצוע תנועת ידיים.

הקטנת מספר הקפיצות ברצף.

אצל חלק מהילדים ייתכנו קשיים בביצוע תנועת ידיים במישור החצי, תאום בין תנועת הרגליים לתנועת ידיים (קואורדינציה רב איברית) ושטף תנועתי.

תחתונות

 

 

 

 

 

  1. אם הילד משתמש בקביים , הליכון או כסא גלגלים אינו יכול לבצע קפיצות.

2. במקרה של פגיעה קלה ללא שינוי

1. קפיצה לתוך חישוקים המסודרים בשורה בכדי להקל על התכנון התנועתי.

  1. אין שינוי.

  1. הקטנת מספר רצף הקפיצות.

  1. במידה והילד מתקדם באופן עצמאי ללא מכשירי עזר: ברב המקרים קושי בשיווי משקל וקואורדינציה רב איברית. כמו כן ברב המקרים קושי בניתוק שתי הרגליים מהריצפה בו זמנית.

צד אחד

 

 

 

 

 

1. אין שינוי.

 

במידת הצורך: . קפיצה לתוך חישוקים המסודרים בשורה בכדי להקל על התכנון התנועתי.

אצל רב הילדים תהיה דפוס קפיצה של רגל רגל ללא שימוש ביד הפגועה בתנופה.

כמו כן תהיה בעיה של שיווי משקל ושטף תנועתי

4 גפיים

 

 

 

 

 

 

לא יכולים לבצע מיומנות זאת.