הומור במחנה בטרזינשטאדט (1)

מקום הדרכה: הקטע ניתן לקריאה ליד אחד מבתי הילדים כמו:
L417 - בנים דוברי צ'כית
L410 - בנות דוברות צ'כית
L414 - בנים דוברי גרמנית

פישקולונה
"מה זאת בעצם פישקולונה? פישקולונה במקורה מילה יוונית ופירושה:
פיש - לרוץ ולפשתן, קו - מכנסיים, לונה - רטובים. כלומר, לרוץ במכנסיים רטובים.
במשך היום, שני בתי השימוש בקומה הראשונה נעולים ומי שמנסה לחדור לתוכם
בכוח, בטוח יזכה בהייזלטורה (תורנות בית שימוש) למשך שבוע שלם.
מבדילים בין שלושה סוגי פישקולונה: יומית, ערבית ולילית.

פישקולונה יומית: עורכים אותה לרוב ביחידות או לכל היותר בשניים.

פישקולונה של ערב: בערך בשעה 22:00 לאחר קריאת סיפורי הבלשים, יוצא כל
ההיים (החדר - אולם) ורק העצלים נשארים במיטותיהם, כדי להתעורר בלילה
עם מכנסיים רטובים או לרוץ במשך כל הלילה.
בית השימוש במצור כרבע שעה. אנשי בתי השימוש מתייצבים תמיד בשלשות,
עדיין נרגשים מן הבלש של הונזה יוחוביץ' ובודקים מאחורי כל תמונה אם אין שם
מעבר סודי שממנו יצא מטורף וסכין בין שיניו. בדרך חזרה, כל אחד כמעט נהרג
כשהוא נתקל בספסל שבחדר, אך אחרי זה נרדם בשלווה.

פישקולונה לילית: אתה מתעורר. לילה אפל. אתה מרגיש צורך דחוף ולכן,
נשלף מהשמיכה החמה, אתה מחפש את הסולם. אם משהו נופל לך על הראש,
אתה תופס שעליך לזחול בדרך אחרת, וכשאתה סוף סוף ממשש את הסולם, אתה יורד.
אולי, אם יהיה לך מזל, תצליח לצאת מן החדר חי ורק עם נכות חלקית.
כשאתה מגיע לבית השימוש, אתה נוכח לדעת באימה שהוא נעול. אתה הולך,
לא אתה רץ בחושך לבית השימוש השני ליד הוואשראום (חדר הרחצה).
זה אמנם קצת מוצף אבל מה אכפת לך. פתאום צץ מאחורי פינת המרפסת
פפה קרמר, יירקה פרנקל או מדריך אחר וכבר יש לך הייזלטורה
(תורנות בית שימוש) כמו כלום. כיוון שאתה חייב ללכת לבית שימוש על אף הכל,
אתה מחליט לצאת לחצר. זו דרך קשה מלאה תלאות ומתחים ואתאר אותה בגליון הבא.
לכן, אני מייעץ לכם לשלם מנוי על הגיליון הבא של "קמרד" אחרת אולי, לא תצליחו להשיג
אותו.

הונזה קורץ שלכם.

נ.ב אל תשכחו נייר בית שימוש (אחת מהבעיות הנצחיות של הגטו.
פה ושם הייתה חלוקה של כמה דפי נייר בית שימוש שהספיקו לימים אחדים בלבד.
אנשים הביאו עמם מעט מלאי וכשזה אזל, הייתה כל פיסת נייר יקרת ערך.
וכשלא הייתה בנמצא, התנגבו המקפידים במטלית רטובה)."

הקטע ההומוריסטי מלמד על החיים המשותפים בבית הילדים, כיצד מתמודדים
עם צורך כל כך בסיסי, יחסי נערים-מדריכים, סדר היום, פחדים ועוד.
לדון עם התלמידים מה הם, לומדים מן הקטע הזה?


מקורות

הקטע הרצ'ב, נכתב בכתב העת השביעי של "קמרד" 12.11.43 ע'י הנערים בעצמם:
קראו לו "חבר" - עיתון הילדים "קמרד", יד ושם תשנ'ח ע' 75




לדף הבא