child             הומור אצל ילדים


עובדה ידועה (שאף אחד לא יודע את מקורה...) טוענת, שילדים צוחקים
בין שלוש מאות לארבע מאות פעמים ביום, בעוד שהמבוגרים צוחקים
בין חמש עשרה למאה פעמים ביום. כנראה שהמבוגרים חושבים
!!!שלצחוק זה לא להיות רציני, מה שכמובן אינו נכון


גילאי 3-5

בילדות כמו בבגרות, ניתן לראות את ההומור כדרך להתמודדות
.עם כל דבר שאתה רוצה לשלוט בו
!מה מצחיק לילד שרק למד ללכת? נפילה
.בשנים שלפני בית הספר הילדים שואפים לשלוט בשפה
.לפיכך, מילים חסרות משמעות הופכות להיות מקור להנאה
אנו משחקים עם דברים כדי ללמוד עליהם, ואנו משחקים
עם השפה עצמה. הומור מטפח ומעודד חשיבה יצירתית
המאפשרת לילדים לא להיות יותר מדי אורייניים-מילוליים
.או מקובעים בתפיסותיהם
כדי שיהיה לך חוש הומור טוב אתה צריך להסתכל על משהו
.מנקודת מבט שונה
.ילדים מתחילים לספר בדיחות בחידות בגיל זה
אף על פי שהם מתחילים לתפוס את הצורה הבסיסית
.הם עדיין לא מבינים מה עושה בדיחה למצחיקה
"לדוגמא: "טוק טוק מי שם"? "התחתונים של מיקי מאוס
.אף על פי שילדים יצחקו צחוק רם, הם לומדים את מבנה ההומור
אפילו בגיל זה יש תחכום מסוים בהומור הילדים. כדי להכיר מה
מצחיק הילד צריך להבין את ההבדל בין המציאות הקונבנציונאלית
.(לבין זו המסתעפת ממנה (שימוש בבננה כטלפון לדוגמא
.ולמרות זאת לא תמיד ברור מה גורם לילד לצחוק ונתפס אצלו כמצחיק
ההומור מאפשר לילדים לחקור ולהתמודד עם נושאים טעונים
אמוציונאלית או שהם מקור לחרדה. כך שאין זה מפתיע
.שהומור שטותי הוא כמעט אוניברסאלי בין הילדים בקבוצת הגיל הזו

גילאי 6-9

ההומור אצל הילדים מתפתח עם רכישת יכולות קוגניטיביות
.ולשוניות חדשות
.למשל הבדיחה הבאה: אדם נכנס לפיצריה ומזמין חתיכת פיצה
האם לחתוך אותה לשש חתיכות או לשתים עשרה" שואל מוכר הפיצה"
"רק לשש חתיכות" עונה האדם, "אני לא רעב"
בדיחה כזו מדברת אל תלמידים בגיל בית הספר אשר מבינים שגודל
.הפיצה הוא אותו הגודל ולא חשוב לכמה חתיכות יחתכו אותה
.ילדים מעדיפים הומור שהוא על גבול יכולת הבנתם הקוגניטיבית
בשנים הראשונות של בית הספר היסודי הילדים שולטים
בסוג של חשיבה לוגית שהיא הבסיס לאין סוף בדיחות
ה"טוק" "טוק" וחידות הפיל.
?למשל: "מדוע הפיל יושב על מרשמלו"
"כדי שלא ייפול לשוקולד החם"
.לדימוי זה, בעודו מגוחך לחלוטין, יש היגיון מסוים
?"בדיחות אלה ואחרות כדוגמתן: "איך אתה יודע שהפיל היה במקרר
יש טביעות רגליים על החמאה", מכופפים את המציאות לצורה"
חדשה וכך משחררים את הילדים מהנטייה לתפוס את העולם
.כנוקשה מדי, בחשיבה קונבנציונאלית
ההומור גם עוזר לילדים להתמודד עם פחדים וחרדות חדשים
.הקשורים ליכולתם ולכישוריהם ועם הסכנות הנראות של העולם החיצון
,סוגים מסוימים של בדיחות -אלה הצוחקות מליקויים ונכויות לדוגמא
סוג זה של הומור מראה, באופן עקיף, את פחדי הילדים מפני העובדה
(שהם בעצמם יכולים להיפגע או להיות לקויים (נכים
.או להיחשב כטיפשים או בלתי מתאימים חברתית
מסיבות דומות ילדים נהנים בדרך כלל מהומור המערער
סמכות של דמויות סמכותיות, או כזה המוציא אוויר
.מהתייחסות הנראית צדקנית מתחסדת או רצינית
לסיפור בדיחה יש חשיבות ופונקציה חברתית בשנים
,הראשונות של בית הספר. כמו אצל מבוגרים
ההומור הוא השמן של יחסים חברתיים ועוזר לילדים
.לזכות בקבלה ואישור או לפחות בתשומת לב של מישהו

גילאי 10-12

.ההומור של הילדים מתחיל עכשיו להראות יותר חדות
זה הגיל שבו מרבית הבדיחות אינן מסוג הבדיחות
שהמבוגרים היו מקבלים מאשרים. ילדים בגיל זה בדרך כלל
.גם לא משתפים את הוריהם בבדיחות אלה
הילדים נאבקים לשלוט בעולם הנשלט ברובו על ידי מבוגרים - הורים
.'מורים מאמנים וכו
ההומור מאפשר להם לבטא את ההתנגדות, את הכוח
.ואפילו את הכעס, בדרך עקיפה
.המסוגלות ליצור בדיחה ממשהו מעניקה לילדים תחושה של שליטה
.המורה, המפלצת של סיוטי הלילה שהיו לך, כבר לא מפחידים יותר
ילדים רוכשים מודעות גדולה יותר על העולם הסובב אותם
(אישיות האנשים וחולשותיהם, פוליטיקה, ארועים גלובליים)
בגילים אלה. ההומור שלהם מתחיל לשלב את ניסיונם הרחב
ואת הידע שלהם. מוזרות וחריגות של האבא שלהם יכולים
.להפוך להיות, בצורה נחמדה, פרודיה או מימיקה
הומור סקטלוגי חסר טעם והומור סקסיסטי ממלאים את
חדרי הצ'ט באינטרנט. הומור זה מספק פורקן לרעיונות ורגשות
חתרנים שהילדים באופן בלתי נמנע שמים בהם את מבטחם
.(קומדיות סטנד-אפ ממלאים את אותה הפונקציה אצל מבוגרים)
.הומור הילדים נעשה יותר אישי יותר אנקדוטי ופחות פורמלי
במקום פשוט לחזור ולספר כל פעם בדיחות וחידות עכשיו
הם יתחילו לספר סיפורים הומוריסטיים על ניסיונם או
שיפתו את שומעיהם לסיפורי משובה גבריים אשר מסתיימים
.בפתאומיות והופכים להיות קומיים באופן אבסורדי
באופן הדרגתי הילדים רוכשים פרספקטיבה מספקת ובטחון
כדי שיהיה להם חוש הומור על עצמם - סימן לבריאות מנטלית
.וליחסים חברתיים בריאים

!מזמן כבר הסכימו לכך, שהיכולת לצחוק על עצמך היא סימן לבגרות


ביבליוגרפיה

Barasch, Douglas S. ( Mar99). Family Life, p.40

 

continue
חזרה לדף הראשיback